logo

(32) 430-51-37

staszic.jankowice@op.pl

ul. Równoległa 5

44-264 Jankowice

Cyfrowa szkoła

Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica w Jankowicach realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich
„Cyfrowa szkoła, czyli jak dogonić Europę”

Celem projektu jest poznanie w prowadzenie nowych rozwiązań TIK w procesie nauczania, podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, zwiększenie motywacji i zaangażowania uczniów.

Dofinansowanie projektu z UE: 66 933,97 PLN

 

“Cyfrowa szkoła, czyli jak dogonić Europę”
Mobilność kadry edukacji szkolnej
01.09.2018 – 30.06.2020

Nowy projekt realizowany w naszej szkole w ramach Programu Organizacyjnego „Wiedza, Edukacja, Rozwój” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównymi celami projektu jest szeroko rozumiane wprowadzanie TIK w procesie nauczania, poznanie nowych metod i rozwiązań, podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, zwiększenie motywacji oraz zaangażowania uczniów.
Uczestnicy projektu to nauczyciele uczący j. angielskiego, wychowania fizycznego, biologii, chemii, j. niemieckiego, edukacji wczesnoszkolnej oraz j. polskiego i przedmiotów artystycznych.

Koordynator projektu: Anna Karpińska

Uczestniczy projektu:
Beata Nogły, Danuta Kaszyca, Anna Niemczyk, Magdalena Szulik, Dominika Chamera, Beata Zahorska, Paulina Karpińska

Harmonogram kursów:

Beata Nogły – e Assessment: Assessment of/for learning with digital tools – Portugalia, marzec 2019.
Anna Niemczyk, Beata Zahorska – There is an app for that! Exploring for the best apps for teaching and student learning – Hiszpania, maj 2019.
Anna Karpińska, Danuta Kaszyca – Smart education resources: Adopting mobile devices and adapting strategies – Portugalia, czerwiec 2019.
Magdalena Szulik, Dominika Chamera, Paulina Karpińska – 033. mobile devices in education – Portugalia, listopad 2019.

Wydarzenia dotyczące projektu opisywane są na Facebooku.


Temat kursu: e Assessment (e Ocenianie)
Miejsce: Madeira Interactive Technologies Institiute, Funchal, Madera
Organizator: Euneos, Finlandia
Uczestnik: Beata Nogły

Kurs miał na celu przybliżenie uczestnikom cyfrowych narzędzi wykorzystywanych do oceniania i przygotowywania testów. Zaprezentowanych zostało wiele aplikacji oraz stron internetowych, które mogą być wykorzystane do szeroko rozumianego oceniania, mogą ułatwić pracę nauczyciela i uatrakcyjnić lekcje. Ponadto przedstawione zostały zasady wykorzystania treści znajdujących się w Internecie bez naruszenia praw autorskich Kurs był prowadzony przez wykładowców z Uniwersytetu w Tallinie i miał formę zarówno wykładów jak i warsztatów. Poznane narzędzia to:
1) Edmodo – platforma, która zapewnia bezpieczne środowisko dla uczniów, nauczycieli i rodziców, umożliwiając ich kontakt i współpracę. Zapewnia bezpłatny dostęp do narzędzi do zarządzania klasą, komunikacji i kształcenia online. Możemy utworzyć edukacyjną sieć społecznościową z własnym kalendarzem, e-dziennikiem, narzędziem do tworzenia testów i quizów online.
2) H5P – platforma, która pozwala na tworzenie prostych interaktywnych filmów, quizów, gier, prezentacji itp. Gotowe produkty można pobrać lub edytować na platformach takich jak Moodle, Drupal czy WordPress. Możemy również śledzić postępy i odpowiedzi uczniów.
3) Nearpod – aplikacja, która umożliwia dostęp do platformy edukacyjnej i pozwala na wielu urządzeniach w klasie wyświetlać treści nauczyciela i uczniów oraz podglądać, w jaki sposób uczniowie pracują nad zadaniem.
4) Edpuzzle – wygodne narzędzie do tworzenia interaktywnych filmów. Wybieramy film, własny lub z szerokiej bazy dostępnych filmów, a następnie możemy dostosować go do swoich potrzeb wybierając odpowiedni fragment, dodając do niego własną ścieżkę dźwiękową, notatki lub pytania w formie quizu (pytania otwarte i wielokrotnego wyboru). Tak przygotowany film, pomaga uczniom lepiej zrozumieć omawiane treści.
5) „Cyfrowa odznaka” – symbol lub wskaźnik osiągnięć, umiejętności, jakości lub zainteresowania. Odznaka cyfrowa to internetowy rejestr osiągnięć, odznakę wydje nauczyciel za wykonaną pracę. Odznaki cyfrowe motywują do nauki i sygnalizują osiągnięcia.
6) TAO – podobnie jak Moodle jest systemem zarządzania kształceniem, czyli środowiskiem nauczania zdalnego, ma więcej możliwości niż Moodle. Możemy tam tworzyć, a następnie udostępniać uczestnikom różnorodne materiały dydaktyczne, kontrolować i oceniać postępy uczniów.
7) LearningApps.org – aplikacja wspierająca proces uczenia się i nauczania za pomocą małych interaktywnych modułów. Istniejące moduły mogą być bezpośrednio wykorzystywane w nauczaniu, lub też zmieniane.
8) Microsoft Forms – narzędzie do tworzenia ankiet, formularzy, testów, quizów czy kwestionariuszy. Jest bardzo prostym i przyjaznym narzędziem, a dodatkowym atutem jest to, że wyniki wszystkich stworzonych formularzy możemy eksportować do arkusza Excel, dzięki czemu w bardzo prosty sposób można je analizować.
9) Mentimeter – narzędzie wykorzystywane do szybkiego głosowania, zebrania opinii na dowolny temat.
10) Smartzoos – platforma pozwalająca na przygotowanie interaktywnych podchodów. Uczniowie muszą dojść w dane miejsce i odpowiedzieć na pytanie, które wyświetli im się na urządzeniu mobilnym. Nauczyciel widzi postępy uczniów oraz ich lokalizację.
11) Generator kodów QR – kody QR można wykorzystać na tysiące sposobów. Darmowe generatory pozwalają umieścić w nich wszystko, od adresów strony internetowej po dokumenty PDF. Generatorów jest wiele np. http://goqr.me
12) Kahoot – umożliwia tworzenie quizów i ankiet, na które uczniowie mogą odpowiadać na dowolnym urządzeniu mającym przeglądarkę internetową. Uczniowie nie muszą zakładać kont, wystarczy wejść na stronę kahoot.it i wpisać udostępniony przez nauczyciela. Nauczyciel ma dostęp do wyników w postaci arkusza Excel.
13) Quiznetic – podobnie jak Kahoot umożliwia przeprowadzenie quizów. Ma formę gry planszowej, uczniowie na tablicy interaktywnej widzą jak przesuwają się ich pionki.
14) Quizziz – darmowa platforma umożliwiająca tworzenie i przeprowadzanie quizów. Do zabawy wykorzystuje się urządzenia mobilne. Prosta obsługa, ciekawy interfejs, motywujące grafiki sprawiają, że quizy wywołują pozytywne reakcje i mnóstwo emocji.
15) Socrative – pomaga nauczycielom angażować i oceniać klasę, za pomocą ćwiczeń i gier edukacyjnych. Odpowiedzi uczniów są wizualnie reprezentowane. Nauczyciel może przeglądać raporty on-line, w postaci arkusza kalkulacyjnego.
16) Google Classroom – pozwala tworzyć wirtualne zajęcia/klasy dla uczniów, którzy mogą z wykorzystaniem prywatnego konta, zapoznawać się z nimi i wykonywać zadania od nauczyciela.
17) Quiver Vision – rozszerzona rzeczywistość, uczniowie kolorują obrazki, które dzięki aplikacji ożywają.
18) Wikimedia Commons – magazyn ilustracji, zdjęć i plików multimedialnych objętych licencją Creative Commons (uznanie autorstwa).
19) Word Press – system zarządzania treścią zaprojektowany głównie do obsługi blogów.


Temat kursu: „There is an App for That! Exploring the Best Apps for Teaching and Student Learning” (Jest aplikacja na to! Poznawanie najlepszych aplikacji do nauczania i uczenia się uczniów)
Miejsce: Barcelona 03-09.06.2019 r.
Uczestnik: Beata Zahorska, Anna Niemczyk

Kurs składał się z:

  • Wykładów
  • Rozmów z nauczycielami
  • Warsztatów

Najciekawsze spostrzeżenia:

  • Aplikacje są istotną częścią klasy XXI wieku i zapewniają wiele możliwości myślenia na wyższym poziomie w salach lekcyjnych.
  • Możliwość zintegrowania różnych aplikacji w swoich planach lekcji.
  • Pozyskiwanie ogólnego przeglądu wielu możliwości edukacyjnych korzystania z aplikacji edukacyjnych i wymiaru motywacyjnego wprowadzonego do klasy podczas korzystania z nich. Możliwość wyboru najbardziej odpowiednich według potrzeb uczniów.
  • Opanowanie aplikacji społecznościowych.
  • Gry i aplikacje Quiz.
  • Aplikacje wspierające kreatywność uczniów.
  • Zwiedzanie miasta z przewodnikiem i 1 całodniowa wycieczka kulturalna jako część programu

Pomysły do wykorzystania:

  • Book Creator – użyteczna i prosta aplikacja, która pozwala na tworzenie książek.
  • Quizizz – aplikacja jest bardzo prosta w obsłudze. Podobnie, jak w kahoocie uczniowie logują się za pomocą wygenerowanego pinu, podają swoje imię. Na koniec otrzymujemy zestawienie, które także możemy pobrać w formie pliku Excel.
  • Kahoot! strona i aplikacja, w której użytkownicy mogą tworzyć własne quizy przeznaczone do wykorzystania przez innych użytkowników.
  • Lyricstraining oferuje bogatą listę utworów muzycznych, które mają na celu rozbudowę słownictwa, usprawnienie pisowni oraz praktyczny trening słuchania.
  • Google Classroom to bezpłatna aplikacja dla użytkowników konta Google, która ułatwia uczniom i nauczycielom komunikowanie się w szkole i poza nią.
  • Google slides – dzięki prezentacjom Google można tworzyć i edytować pliki samodzielnie.
  • Edmodo to darmowa platforma, która zapewnia bezpieczne środowisko dla uczniów, nauczycieli i rodziców, umożliwiając ich kontakt i współpracę.
  • EdPuzzle to wygodne narzędzie do personalizacji filmów.
  • Plickers, czyli magiczne wzorki. Aplikacja, dzięki której możemy przeprowadzić np. szybką sondę w klasie lub mały test.
  • Symbaloo to spersonalizowana strona startowa. Symbaloo pomoże szybciej i łatwiej korzystać z internetu. Dzięki kolorowym blokom z ikonami jednym kliknięciem można łatwo przejść do swoich ulubionych stron.