Wydarzenia we WRZEŚNIU
Co wydarzy się we wrześniu? czytaj dalej
LIBRUS zmiany loginów
Zmiana loginów w klasach gimnazjalnych czytaj dalej
Wydarzenia w CZERWCU
Co się wydarzy w czerwcu? czytaj dalej
Spotkanie informacyjne
Spotkanie dla rodziców przyszłorocznych klas pierwszych czytaj dalej
Wyniki rekrutacji do klasy 1
Komisja Rekrutacyjna podaje wyniki rekrutacji czytaj dalej

LEGENDY Z GÓR

POVĚSTI Z HOR czyli LEGENDY Z GÓR

W ramach mikroprojektu polsko-czeskiego w dniach 16-17 maja, uczniowie naszej szkoły (klasa 5a) oraz uczniowie z klasy 6 Zakladni Skola a materska skola Ostrava, spędzili czas w Beskidach Śląsko-Morawskich.

Pierwszym punktem naszej wspólnej wycieczki był wyciąg krzesełkowy w Trojanovicach, który wywiózł nas na wysokość 1009 m n.p.m. na przełęcz Pustevny. Tam mogliśmy podziwiać kompleks schronisk turystycznych autorstwa Dusana Jurkovica z końca XIX wieku.

Następnie poszliśmy na obiad, a po nim wybraliśmy się w dalszą, górską wycieczkę. Mieliśmy okazję poznać i zobaczyć przepiękny masyw Radgoszcza, który jest dla Czechów górą symboliczną i historyczną, bowiem już w czasach przedchrześcijańskich znajdował się na niej pogański ośrodek kultu i czczono w nim prasłowiańskiego boga słońca, urodzaju i gościnności Radegasta. Uczniom bardzo spodobała się piękna rzeźba i zdjęciom nie było końca :).

Później wspięliśmy się na najwyższy wierzchołek (1129 m n.p.m) gdzie wznosi się ogromna kaplica świętego Cyryla i Metodego, która nawiązuje do architektury świątyń bizantyjskich.

Po długiej wyprawie, zakwaterowaliśmy się w pięknym hotelu „Raztoka” w Trojanowicach. O godzinie 18 zjedliśmy wspólną kolację, po której wybraliśmy się na warsztaty przygotowane przez szkołę z Czech. Uczniowie wykonywali maski w różnych wzorach i o różnych kształtach, ozdabiając je koralikami, cekinami oraz piórkami. Dzieci podzielone na kilka drużyn rozegrały również zagrały w kręgle. Wszyscy bawili się świetnie :). Oczywiście, na sam koniec dnia pełnego atrakcji, nie zabrakło wieczornej dyskoteki.

Drugiego dnia, po śniadaniu, ruszyliśmy w dalszą drogę - Roznovo pod Radhostem. Tamtejszy skansen został założony w 1925 roku przez braci Aloisa i Bohumira Jaronkova. Jest to drugi najstarszy i zarazem największy skansen w Czechach. Poświęcony jest materialnej kulturze wołoskiej. W 1995 roku skansen został wpisany na listę narodowych zabytków kultury Republiki Czeskiej. Muzeum składa się z 3 części. Pierwszą część jaką mogliśmy zwiedzić była wołoska wioska, w której znajduje się ponad 70 obiektów w tym szkoła, kuźnia, młyn z wiatrakiem, warsztat kowala i zagrody. Wnętrza domów mieszkalnych prezentują okres połowy XIX wieku. Kolejną częścią było Drewniane miasteczko w którym mieliśmy postój na obiad i chwilę odpoczynku. Ta część muzeum to najstarsza część skansenu, która powstała w 1925 roku, gdy przeniesiono tu z Roznova pod Radhosteem XVIII-wieczny ratusz. Ostatnią częścią skansenu była Dolina Młynów, w której zobaczyć można drewniane obiekty przemysłowe. Mieliśmy okazję zobaczyć jak działa wodny młyn, tartak czy kuźnia. W skansenie codziennie można zobaczyć jak kiedyś wyglądało życie ludzi mieszkających i pracujących w tych budynkach.

Gdy wycieczka dobiegła końca nadszedł czas pożegnania. Uczniom było bardzo przykro, że czas tak szybko zleciał, ale wszyscy wrócili zadowoleni, uśmiechnięci i na pewno nieco zmęczeni.

Kolejne spotkanie tym razem w naszej szkole odbędzie się 6 czerwca. Temat przewodni to: „ŚLĄSK WĘGLEM MALOWANY”.